حساب مرخصی و ذخیره مرخصی

نرم افزار حقوق و دستمزد

نرم افزار حسابداری


حساب مرخصی و ذخیره مرخصی

در ابتدای هر دورۀ مالی برای سرشکن شدن هزینه دستمزد ایام مرخصی کارگران، مبلغ دستمزد مربوط به آن به ترتیبی که بیان می شود، برآورد و برای ثبت آن از حساب هایی تحت عنوان هزینه حقوق و دستمزد ایام مرخصی و سایر حساب های پرداختنی ذخیره دستمزد ایام مرخصی استفاده می گردد.


روش های ثبت دستمزد ایام مرخصی

1- روش ثبت دستمزد ایام مرخصی پس از استفاده کارکنان از مرخصی استحقاقی: 

در این روش دستمزد ایام مرخصی کارگران در زمان استفاده آنها از مرخصی و به صورت یکجا به حساب هزینه حقوق منظور می شود.

2- روش ایجاد ذخیره: در این روش در ابتدای دوره مالی دستمزد ایام مرخصی کارگران بری تمام دوره مالی برآورد و ثبت می گردد، معادل دستمزد ۹ روز.


محاسبه ذخیره دستمزد ایام مرخصی

ذخیره ماهانه دستمزد ایام مرخصی معمولا از ابتدای دوره مالی به ترتیب زیر محاسبه می شود:
ذخیره دستمزد ایام مرخصی ماهانه = (حقوق پایه ماهانه برآوردی کارگران*۹/۳۰)*۱/۱۲


حسابداری دستمزد ایام مرخصی

الف) صدور سند حسابداری ذخیره دستمزد ایام مرخصی (در پایان هر ماه)

محاسبه مرخصی

ب) صدور سند تعدیل حساب ذخیره دستمزد ایام مرخصی (در پایان دوره مالی)


در پایان دوره مالی یکی از ۳ حالت زیر واقع می شود:

حالت ۱: فقط ۹ روز از مرخصی کارگر باقیمانده باشد: در این حالت ثبتی در دفاتر انجام نمی گیرد.
حالت ۲: بیش از ۹ روز از مرخصی کارگر باقیمانده باشد: در این حالت نیز ثبتی در دفاتر انجام نمی گیرد و
اضافه مرخصی کارگر اصطلاحا سوخته می شود. در برخی شرکت ها با توافق کارفرما و کارگر درصورتی که بیش از ۹ روز از مرخصی کارگر باقیمانده باشد، مبلغ ریالی آن را به نرخ حقوق پایه روزانه، محاسبه و به کارگر پرداخت می کنند که اصطلاحا به این موضوع (بازخرید مرخصی) می گویند.


جهت مشاوره تخصصی نرم افزار با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۵۳۸۶۳

ثبت درخواست مشاوره

مطالب پیشین:

نرم افزار حقوق و دستمزد

انواع مرخصی کارکنان

اسناد حسابداری مربوط به حسابداری حقوق و دستمزد

سند حسابداری حقوق و دستمزد

مدارک ارسالی و مهلت ارسال مدارک

محاسبه مالیات حقوق و دستمزد

کسر دو هفتم از سهم حق بیمه 

مالیات حقوق و دستمزد

جرایم ناشی از عدم ارسال به موقع لیست حقوق و دستمزد

اسناد حسابداری مربوط به حسابداری حقوق و دستمزد

نرم افزار حقوق و دستمزد

نرم افزار حسابداری


اسناد حسابداری مربوط به حسابداری حقوق و دستمزد

در اینجا کلیۀ ثبت های مربوط به حقوق و دستمزد را مرور می کنیم. به طور کلی ثبت های مربوط به حقوق و دستمزد کارگران شامل مراحل زیر می باشد:

مرحله ۱: ثبت های طی ماه
مرحله ۲: ثبت های لیست حقوق و دستمزد در پایان ماه
مرحله ۳: ثبت پرداخت های مربوط به حقوق و دستمزد


مرحله ۱: اسناد حسابداری مربوط به حقوق طی ماه: ممکن است طی ماه مبالغی تحت عنوان مساعده یا وام و نظایر آن به کارگران پرداخت شود.


صدور سند پرداخت مساعده به پرسنل:

سند حسابداری حقوق


صدور سند پرداخت وام به پرسنل:

سند وام


مرحله ۲: در پایان هر ماه پس از تنظیم و تکمیل لیست حقوق و دستمزد کارگران و مشخص شدن مبلغ ناخالص و خالص حقوق و کسور مربوط به آن، ثبت های مربوط به لیست حقوق که شامل ثبت لیست و ثبت بیمه اجتماعی و بیمه بیکاری است، انجام می گیرد:


صدور سند لیست حقوق و دستمزد:

سند حسابداری حقوق دستمزد


۱( کسور قانونی)
۲( اگر شرکت تعاونی شخصیت حقوقی خارج از شرکت باشد، از عنوان سایر حساب های پرداختنی استفاده می شود. )
۳( کسور توافقی )ممکن است کسور توافقی دیگری نیز وجود داشته باشد. مانند قسط مسکن و…


صدور سند هزینه بیمه اجتماعی و بیمه بیکاری سهم کارفرما:

حقوق و دستمزد


جهت مشاوره تخصصی نرم افزار با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۵۳۸۶۳

ثبت درخواست مشاوره

مطالب پیشین:

نرم افزار حقوق و دستمزد

سند حسابداری حقوق و دستمزد

مدارک ارسالی و مهلت ارسال مدارک

محاسبه مالیات حقوق و دستمزد

کسر دو هفتم از سهم حق بیمه

مالیات حقوق و دستمزد

جرایم ناشی از عدم ارسال به موقع لیست حقوق و دستمزد

نحوه ارسال بیمه

سایر معافیت های حق بیمه

حقوق و مزایای مشمول و غیرمشمول حق بیمه

بیمه بیکاری

نرم افزار حقوق و دستمزد

نرم افزار حسابداری


سند حسابداری حقوق و دستمزد

سایر حساب های پرداختنی بیمه پرداختنی
یکی از بدهی هایی که با تنظیم و ثبت لیست حقوق و دستمزد کارگران در پایان هر ماه برای واحد اقتصادی ایجاد می گردد، بدهی به سازمان تأمین اجتماعی می باشد که معمولاًً تحت عنوان سایر حساب های پرداختنی سازمان بیمه تامین اجتماعی شناسایی می شود.

یادآوری: طبق قوانین جاری سازمان تأمین اجتماعی، هر نفر حقوق بگیر باید به میزان ۷% از حقوق خود را بابت استفاده از مزایای تأمین اجتماعی و بازنشستگی به عنوان  » حق بیمه «  پرداخت نماید.

کارفرما موظف است در پایان هر ماه این مبلغ را به همراه ۲۳ % حق بیمه سهم خود ( ۲۰ % بیمه اجتماعی سهم کارفرما و ۳% بیمه بیکاری سهم کارفرما) طبق لیست حقوق تنظیم شده برای کارگران، به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نماید.

جمع حقوق و مزایای مشمول بیمه کارگران یک شرکت در فروردین ماه سال جاری معادل ۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال است. حق بیمه های مربوط به حقوق آنها به ترتیب زیر محاسبه می گردد:
حل:
۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ × % ۷ = حق بیمه سهم کارگر ۲۱،۰۰۰،۰۰۰
۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ × % ۲۰ = بیمه اجتماعی سهم کارفرما ۶۰،۰۰۰،۰۰۰
۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ × % ۳ = بیمه بیکاری سهم کارفرما ۹،۰۰۰،۰۰۰
۲۱،۰۰۰،۰۰۰ + ۶۰،۰۰۰،۰۰۰ + ۹،۰۰۰،۰۰۰ = جمع کل حق بیمه ۹۰،۰۰۰،۰۰۰

صدور سند حسابداری مربوط به حق بیمه های حقوق و دستمزد (با صرف نظر از سایر کسور دستمزد):

سند حقوق


لازم به یادآوری است که در محاسبه حق بیمه های مربوط به حقوق و دستمزد کارگران باید معافیت های بیمه ای مدنظر قرار گیرد. به عنوان مثال سهام دار (مالک) از پرداخت ۳% حق بیمه بیکاری معاف است.


جهت مشاوره تخصصی نرم افزار با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۵۳۸۶۳

ثبت درخواست مشاوره

مطالب پیشین:

نرم افزار حقوق و دستمزد

مدارک ارسالی و مهلت ارسال مدارک

محاسبه مالیات حقوق و دستمزد

کسر دو هفتم از سهم حق بیمه

مالیات حقوق و دستمزد

جرایم ناشی از عدم ارسال به موقع لیست حقوق و دستمزد

نحوه ارسال بیمه

سایر معافیت های حق بیمه

حقوق و مزایای مشمول و غیرمشمول حق بیمه

بیمه بیکاری

مدارک ارسالی و مهلت ارسال مدارک

نرم افزار حقوق و دستمزد

نرم افزار حسابداری


مدارک ارسالی و مهلت ارسال مدارک

پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن، مکلف اند مالیات حقوق و دستمزد را محاسبه و کسر و ظرف سی روز ضمن تسلیم فهرستی شامل نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت کنند.

تاریخ محاسبه یک ماه، از زمان ثبت هزینه حقوق در دفاتر شرکت محاسبه می شود که معمولا دًر پایان هر ماه این ثبت انجام می شود.

در هنگام رسیدگی دفاتر در واحد مالیاتی این تاریخ مورد توجه کارشناسان مالیاتی قرار می گیرد.
به طور مثال: شرکت الف هزینه حقوق را در ۳۰ مهر ثبت کرده و در سوم آبان حقوق را به پرسنل پرداخت کرده است، حداکثر مهلت تسلیم لیست یک ماه از تاریخ ثبت یعنی تا ۳۰ آبان می باشد. پس از تکمیل لیست مالیات در نرم افزار مالیات و تهیه دیسکت مالیات (شامل فایل لیست ماهانه و فایل ریز کارکرد پرسنل)، به صورت غیرحضوری (اینترنتی) به اداره امور مالیاتی ارسال می شود.

جرایم ناشی از عدم ارسال به موقع لیست حقوق و دستمزد کارفرمایان در صورت عدم ارائه لیست یا تأخیر در ارائه لیست، مشمول ۲% جریمه نسبت به کل حقوق پرداختی همان ماه خواهد بود.


جهت مشاوره تخصصی نرم افزار با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۵۳۸۶۳

ثبت درخواست مشاوره

مطالب پیشین:

نرم افزار حقوق و دستمزد

محاسبه مالیات حقوق و دستمزد

کسر دو هفتم از سهم حق بیمه 

مالیات حقوق و دستمزد

جرایم ناشی از عدم ارسال به موقع لیست حقوق و دستمزد

نحوه ارسال بیمه

سایر معافیت های حق بیمه

حقوق و مزایای مشمول و غیرمشمول حق بیمه

بیمه بیکاری

نرم افزار حقوق و دستمزد

نرم افزار حسابداری

حقوق سال ۹۸

 میزان حقوق سال ۱۳۹۸ کارگران معادل ۳۶ درصد حقوق نسبت به سال ۱۳۹۷ تعیین گردید.

 

حقوق 98

 

 

 

 






بر این اساس:

حداقل حقوق افزایشی معادل ۴۰۵۶۱۳ تومان داشت.

حق مسکن از ۴۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان رسید.

بن خواربار با افزایش ۸۰ هزار تومانی به ۱۹۰ هزار تومان رسید.

پایه سنوات ماهیانه با افزایش ۱۹ هزار تومانی ۷۰ هزار تومان تعیین شد.

  • حداقل دستمزد روزانه سال ۹۸ کارگران ۵۰۵.۶۲۷ ریال
  • حداقل دستمزد ماهیانه سال ۹۸ کارگران ۱۵.۱۶۸.۸۲۲ ریال
  • حق اولاد یک فرزند ۱.۵۱۶.۸۲۲ ریال
  • حق اولاد دو فرزند ۳.۰۳۳.۷۶۴ ریال
  • پایه سنواتی ۷۰۰.۰۰۰ ریال (به شرط داشتن یک سال سابقه)

بر این اساس سقف معافیت مالیاتی سال ۱۳۹۸ مبلغ ۲۷۵۰۰۰۰۰ ریال تعیین گردید.

همچنین افزایش حقوق سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ معادل ۳۶ درصد تعیین گردید.

 

 

جهت مشاوره تخصصی نرم افزار با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۵۳۸۶۳

ثبت درخواست مشاوره

مطالب پیشین:

نرم افزار حقوق و دستمزد