کسری کار و غیبت

نرم افزار حقوق و دستمزد

کسری کار و غیبت

چنانچه عدم حضور فرد شاغل در ساعات موظف در محل کار، بدون مجوز (غیر موجه) باشد دو حالت پیش رو داریم:

۱ عدم حضور در ساعات اولیه و انتهایی کار به صورت تاخیر در ورود و یا تعجیل در خروج اتفاق افتاده باشد.

۲ عدم حضو در طول ساعت کاری و یا در قالب یک یا چند روز کاری اتفاق افتاده باشد.

هر دو حالت فوق موجب کاهش کارکرد پرسنل شده و به عنوان کسری کار و غیبت شناسایی می شوند.

عوامل تشکیل دهنده کارکرد پرسنل

فعالیت هر واحد اقتصادی نیازمند حضور پرسنل می باشد و طبعا وجود پرسنل هم مستلزم هزینه حقوق خواهد بود. برای محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد هر یک از پرسنل، لازم است که کارکرد یک ماهه فرد مورد بررسی و پردازش قرار گیرد.
در واحدهای اقتصادی مختلف، فرم ها و روش های متفاوتی (دستی / الکترونیکی) برای ثبت کارکرد پرسنل به کار می رود که شامل اطلاعات کاملی از میزان کارکرد و چگونگی آن برای هر فرد می باشد.

جهت مشاوره تخصصی نرم افزار با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۵۳۸۶۳

ثبت درخواست مشاوره

انواع مرخصی

نرم افزار حقوق و دستمزد


عدم حضور مستخدم در ساعات موظف در محل کار می تواند با مجوز (موجه) باشد که اصطلاحا به آن مرخصی گفته می شود و با توجه به علت عدم حضور، در یکی از انواع مرخصی های زیر دسته بندی می شود.


۱- مرخصی استحقاقی

به موجب ماده ۶۴ قانون کار، مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعا یک ماه است (روز کاری در سال).

سایر روزهای تعطیل جزء ایام مرخصی محسوب نخواهد شد. برای کار کمتر از یک سال، مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می شود.


به عنوان مثال؛ آقای عزیزیان از اول مهرماه در شرکتی مشغول به کار شده است. تعداد روزی که آقای عزیزیان می تواند از مرخصی استفاده کند عبارت است از:

مرخصی




مرخصی استحقاقی

2-مرخصی استعلاجی

هرگاه فرد شاغل بیمار شود و آن بیماری مانع از انجام خدمت او باشد، می تواند از مرخصی استعلاجی استفاده نماید. لیکن نحوه و مدت و حقوق و مزایای کارکنان برحسب زمان استفاده از این مرخصی متفاوت است که در هر مورد توضیحات لازم به شرح زیر ارائه می گردد:

الف) تا سقف سه روز؛ مرخصی استعلاجی با تأیید پزشک معتمد، قابل قبول بوده و حقوق و مزایای فرد توسط کارفرما پرداخت خواهد شد.

ب) بیش از سه روز؛ مرخصی استعلاجی با تأیید پزشک معتمد سازمان تأمین اجتماعی، قابل قبول بوده و حقوق و مزایای فرد پس از پایان دوره استعلاجی توسط سازمان تأمین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

مرخصی استعلاجی





















3-مرخصی بدون حقوق

استفاده پرسنل از مرخصی بدون حقوق فقط در موارد زیر ممکن خواهد بود:

  • استحقاق مرخصی نداشته باشد و احتیاجش به استفاده از مرخصی مسلم شود.
  • قصد ادامه تحصیل داشته باشد و مدارک لازم را ارائه نماید.
  • ناگزیر باشد به اتفاق همسرش به خارج از محل خدمت خود مسافرت کند.
  • پس از استفاده از چهار ماه مرخصی استعلاجی سالانه به سبب ادامه همان بیماری یا ابتلای به بیماری دیگر، قادر به خدمت نباشد و بیماری او صعب العلاج تشخیص داده نشود.
به موجب ماده ۷۲ قانون کار، نحوه استفاده از مرخصی بدون حقوق کارگران و مدت آن و شرایط برگشت آنها به کار پس از استفاده از مرخصی با توافق کتبی کارگر یا نماینده قانونی او و کارفرما تعیین خواهد شد.

استفاده از مرخصی در سیستم حقوق و دستمزد سانیران، جهت کنترل مقدار مرخصی استفاده شده اعم از استعلاجی، استحقاقی و بدون حقوق با رعایت کلیه قوانین و مقررات کار امکان پذیر می باشد.


جهت مشاوره تخصصی نرم افزار با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۵۳۸۶۳

ثبت درخواست مشاوره

تعطیل کاری

نرم افزار حقوق و دستمزد


تعطیل کاری

به موجب ماده ۶۲ قانون کار؛ روز جمعه، روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد می باشد.


تعطیل یک روز معین در هفته اجباری است. کارگرانی که به هر عنوان روزهای جمعه کار می کنند، در مقابل عدم استفاده از تعطیلی روز جمعه (و یا هر روز دیگری که به عنوان روز تعطیل مشخص شود)، ۴۰ % اضافه بر مزد دریافت خواهند کرد.


به موجب ماده ۶۳ قانون کار علاوه بر تعطیلات رسمی کشور روز کارگر نیز جز تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید. بنابراین کار کارگران در این روز نیز منجر به دریافت ۴۰% فوق العاده تعطیل کاری خواهد شد.


به خاطر داشته باشید چنانچه فرد در روز تعطیل حضور داشته باشد به میزان ساعت کاری موظف ۴۰% فوق العاده دریافت می کند و نسبت به مازاد ساعت کاری موظف مانند اضافه کاری ۴۰% علاوه بر هر ساعت کار عادی دریافت خواهد کرد.


برای مثال آقایان اندیشه و شهریاری در شرکتی مشغول به کار می باشند. روز تعطیل آقای اندیشه، جمعه و روز تعطیل آقای شهریاری شنبه می باشد. آقای شهریاری بابت کار در روز جمعه ۴۰% فوق العاده تعطیل کاری دریافت می کند و اگر آقای اندیشه به طور موردی در روز جمعه کار کند مشابه اضافه کاری ۱۴۰% دریافت خواهد کرد. توجه داشته باشید آقای شهریاری فوق العاده تعطیل کاری را در ازای ساعت موظف خود دریافت می کند و اگر بیش از ساعت موظف حضور داشته باشد به ازای مازاد باید ۱۴۰% دریافت کند.



جهت مشاوره تخصصی نرم افزار با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۵۳۸۶۳

ثبت درخواست مشاوره

کارکرد ماموریت

نرم افزار حقوق و دستمزد

کارکرد ماموریت

به موجب تبصره ماده ۴۶ قانون کار؛ مأموریت به موردی اطلاق می شود که کارگر برای انجام کار، حداقل ۵۰ کیلومتر از محل کارگاه اصلی دور شود و یا ناگزیر باشد حداقل یک شب در محل مأموریت توقف نماید.

به موجب ماده ۴۶ قانون کار؛ به کارگرانی که به موجب قرارداد یا موافقت بعدی به مأموریت های خارج از محل خدمت اعزام می شوند، فوق العاده مأموریت تعلق می گیرد.

این فوق العاده نباید کمتر از مزد ثابت یا مزد مبنای روزانه کارگران باشد. همچنین کارفرما مکلف است وسیله یا هزینه رفت و برگشت آنها را تأمین نماید.

محاسبه حق ماموریت

 در نرم افزار حقوق و دستمزد کلیه عوامل حقوقی به صورت پارامتریک متناسب با نیاز و قوانین داخلی هر سازمان قابل تعریف می باشد.


جهت مشاوره تخصصی نرم افزار با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۵۳۸۶۳

ثبت درخواست مشاوره

کارکرد نوبت کاری

نرم افزار حقوق و دستمزد


کارکرد نوبت کاری

نوبت کاری

به موجب ماده های ۵۵ و ۵۶ قانون کار؛ کار نوبتی عبارت است از کاری که در طول ماه گردش دارد، به نحوی که نوبت های آن در صبح یا عصر یا شب واقع می شود و کارگری که در طول ماه به طور نوبتی کار می کند علاوه بر مزد فوق العاده، نوبت کاری نیز دریافت خواهد کرد.

نوبت کاری

 

 

 

 

 

  در کارهای مختلط، برای هر ساعت کار در شب، تنها به کارگران غیر نوبت کار، ۳۵ % علاوه بر مزد به عنوان فوق العاده شب کاری تعلق می گیرد.

در بسیاری از صنایع و کارخانجات نظیر صنعت نفت (مثل پمپ بنزین)، نیروگاه ها، فولاد و ذوب آهن و به طور کلی هر صنعتی که در آن سرمایه گذاری اقتصادی سنگینی شده است و همچنین در برخی مشاغل خدماتی مثل پزشکی، پرستاری، آتش نشانی، نیروی انتظامی، خدمات آب، برق، تلفن و نظایر آن، افراد به طور شبانه روزی
در حال فعالیت هستند.

نوبت کاری

 

 

 

 

 در نرم افزار حقوق و دستمزد کلیه عوامل حقوقی به صورت پارامتریک متناسب با نیاز و قوانین داخلی هر سازمان قابل تعریف می باشد.


جهت مشاوره تخصصی نرم افزار با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۵۳۸۶۳

ثبت درخواست مشاوره